احکام بانوان» حکم حنا و رنگ کردن موی سر و زیورآلات طلا برای زن


حنا

۱ـ  رنگ کردن با حنا: امام نووی در کتاب «المجموع ۱/۳۲۴» گفته است: رنگ کردن دست و پا به وسیله حنا برای زنان به دلیل احادیث مشهوری که در این مورد آمده است، مستحب می‌باشد. آنچه که امام ابوداود روایت کرده است به این موضوع اشاره دارد که: زنی از عایشه (رض) در مورد رنگ کردن با حنا سؤال کرد؛ ایشان گفتند: اشکالی ندارد، ولی من این کار را دوست ندارم زیرا یار و محبوب من رسول الله (ص) از بوی آن خوشش نمی‌آمد، همچنین امام نسائی این حدیث را روایت کرده است.  ولی زن نباید ناخن‌هایش را با موادی رنگ کند که آن مواد روی ناخن‌ها بماند و مانع رسیدن آب به آنها گردد.[۱]

رنگ کردن موی سر 

۲ـ در مورد رنگ کردن  موی سر: اگر به سبب پیری موی سر سفید باشد؛ زن می‌تواند موی سرش را با رنگی غیر از مشکی رنگ کند. به دلیل عمومیت نهی رسول الله (ص) از رنگ کردن موی سر با رنگ مشکی. امام نووی در کتاب «ریاض الصالحین ص ۶۲۶» در باب نهی مرد و زن از رنگ کردن موی سرشان با رنگ مشکی، آورده است که:

 

عنْ جابرٍ رضی اللَّه عنهُ قَال: أُتِى بابی قُحافَةَ والِدِ أبی بکْرٍ الصِّدِّیقِ رضی اللَّه عنْهُما یوم فتْحِ مکَّةَ ورأسُهُ ولِحیتُهُ کالثَّغَامَةِ بیاضا، فَقَالَ رسُولُ اللَّه صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم: « غَیِّرُوا هَذا واجْتَنبُوا السَّوادَ » رواه مسلم.
از جابر رضی الله عنه روایت شده که گفت:
ابو قحافه پدر ابوبکر صدیق رضی الله عنه در روز فتح مکه آورده شد، در حالیکه سر و ریشش از سفیدی مثل ثغامه (ثغامه نباتی است که گل و میوه اش هر دو سفید است).
رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: این سفیدی را به رنگ کردن تغییر داده و از رنگ سیاه بپرهیزید.

و در کتاب «المجموع» (۱/۳۲۴) می‌گوید: در مذهب ما هیچ فرقی بین مرد و زن در رنگ کردن به رنگ مشکی نیست.

اگر زنی بخواهد رنگ مشکی موی سرش را به وسیله رنگ کردن تغییر دهد و به رنگ دیگری درآورد؛ این کار جایز نیست، زیرا هیچ انگیزه و علتی برای این کار نیست؛ زیرا مشکی بودن برای موی سر نوعی زیبایی و جمال برای موست، و این هیچ بدی ندارد که نیاز به تغییر آن باشد و اگر کسی این کار را بکند در این کار نوعی تشابه به زنان کافر پیش می‌آید.

زیورآلات طلا و نقره

۳- استفاده از زیورآلات طلا و نقره در حد عرف و عادت برای زنان به اجماع علماء جایز است. ولی برای وی جایز نیست که زیورآلات خود را برای مردان نامحرم آشکار سازد؛ بلکه باید آنها را از چشم مردان بیگانه بپوشاند. مخصوصاً هنگام بیرون رفتن از منزل و یا هنگامی که در معرض دید مردان بیگانه قرار می‌گیرد. زیرا در این کار فتنه است. در واقع زنان نهی شده‌اند از این که مردان بیگانه صدای زیورآلات آنها را که به پایشان بسته‌اند از زیر لباس بشوند تا چه رسد به نشان دادن زیورهای ظاهری.[۲]


[۱] – چنانچه امروزه زنان ناخن‌هایشان را لاک می‌زنند و یا ناخن مصنوعی به آنها می‌چسبانند. که این عمل باعث نرسیدن آب به ناخنها و در نتیجه باعث اشکال در  غسل و وضو می‌شود.

[۲]- خداوند فرموده است: ﴿Ÿوَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ. (النور/۳۱). «و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صداى خلخال که برپا دارند به گوش رسد».

 

۸پاسخ به “احکام بانوان» حکم حنا و رنگ کردن موی سر و زیورآلات طلا برای زن”

  • سلام خواهر

    ممنونم از مطلب اموزنده تان نهابت استفاده را بردم از مطلب خوبتان .

    انشاالله موفق باشی برات ارزوی سلامتی میکنم یاحق

  • سلام وب بسیار خوبی داری
    خوش حال می شم به منم سر بزنی

  • سلام.
    شما ننوشتی خود رنگ مو ( منظورم رنگ های شیمیایی )اشکالی داره یا نه ؟
    می شه لطفاً حکم رنگ کردن مو ها و همین طور انواع مدل های رنگ کردن مو رو هم شرح بدید !



    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    و علیک السلام
    خواهر عزیز، در جواب سوال شما توضیح اینکه برخی از علمای معاصر رنگ کردن موی سر را بدون ضرورت جایز نمی‌دانند بجز رنگ حنا. (ضرورت نیز شامل مواردی از قبیل سفید شدن مو و یا بد رنگ و زشت بودن موی سرمی‌شود ـ اما همانطور که در توضیحات آمده بنابه فرمایش رسول خدا زن و مرد از رنگ کردن مو به رنگ مشکی نهی شده‌اند اما سایر رنگها مانند رنگ طلایی و غیر آنها مشمول حکم حدیث نمی‌شوند ـ) در نتیجه اگر ضرورت ایجاب کند رنگ کردن موی سر با هر رنگی به جز سیاه جایز است.

    برخی از علما نیز رنگ مش را با استناد به این حدیث که : "«من تشبه بقوم فهو منهم»، «کسی که از گروهی تقلید کرد از جمله آنها است»"،جایز نمی‌دانند زیرا رنگ مش را الگوبرداری از مدلهای غربی می‌دانند.

    همچنین شیخ صالح فوزان در مورد رنگ موی سر زنان می‌گوید:
    رنگ کردن موی سفید مستحب است مگر با رنگ سیاه، مثلاً با حناء و وسمه و …. ولی سیاه کردن موی سفید جایز نیست، بنا به فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم.
    اما در مورد موهایی که سفید نیستند، پس به همان شکل و وضعیت اصلی و طبیعی خودشان باقی می‌مانند و تغییر داده نمی‌شوند، ولی اگر بد رنگ باشند، برای بدست آوردن رنگ مناسب، با رنگ کردن، این زشتی مو را از بین می‌برند. اما موی طبیعی که، رنگ آن زشت نیست، آن را به حالت طبیعی خود باقی می‌گذارند. زیرا دلیلی برای رنگ کردن آنها وجود ندارد. اگر رنگ کردن مو به روشی باشد که تقلید از زنان کافر و مدهای وارداتی شمرده شود، شکی در حرام بودن آن نیست و فرقی ندارد که کل موها یک رنگ زده شده باشند یا رنگارنگ باشند، (که همان مش کردن است)."( کتاب «فتاوی المرأه المسلمه»، (۲/۵۲۰)، شیخ صالح فوزان)

  • محمد:

    سلام من یک مرد جوان هستم.موهاوریشهای خود را رنگ کردم ولی خودرنگ موی سابقم زشت نبوده اما رنگ کردم چه حکمی دارد .

    • سارا:

      با سلام
      در مورد رنگ کردن موی سر، در این زمینه برخی از علمای معاصر رنگ کردن موی سر را بدون ضرورت جایز نمی دانند بجز رنگ حنا ، اما آنچه که در آن اتفاق نظر وجود دارد رنگ کردن موی سر یا صورت بوسیله رنگ سیاه است، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند: «غیروا هذا الشیب وجنبوه السواد»، «[رنگ] موی سفید را تغییر دهید و آنرا سیاه نکنید». ‏این حکم برای زن و مرد مشترک است. ‏
      اما سایر رنگها مانند رنگ طلایی و غیر آنها مشمول حکم این حدیث نمی شوند ولی برخی از علما رنگ مش را با استناد به این حدیث که : “«من تشبه بقوم فهو منهم»، «کسی که از گروهی تقلید کرد از جمله آنها است»”،جایز نمی دانند زیرا رنگ مش را الگوبرداری از مدلهای غربی می دانند.

      شیخ صالح فوزان در مورد رنگ موی سر زنان می گوید:

      ” رنگ کردن موی سفید مستحب است مگر با رنگ سیاه، مثلاً با حناء و وسمه و …. ولی سیاه کردن موی سفید جایز نیست، بنا به فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم: «غیروا هذا الشیب وجنبوه السواد»، «[رنگ] موی سفید را تغییر دهید و آنرا سیاه نکنید». این حکم برای زن و مرد مشترک است.

      اما در مورد موهایی که سفید نیستند، پس به همان شکل و وضعیت اصلی و طبیعی خودشان باقی می‌مانند و تغییر داده نمی‌شوند، ولی اگر بد رنگ باشند، برای بدست آوردن رنگ مناسب، با رنگ کردن، این زشتی مو را از بین می‌برند. اما موی طبیعی که، رنگ آن زشت نیست، آن را به حالت طبیعی خود باقی می‌گذارند. زیرا دلیلی برای رنگ کردن آنها وجود ندارد. اگر رنگ کردن مو به روشی باشد که تقلید از کافر و مدهای وارداتی شمرده شود، شکی در حرام بودن آن نیست و فرقی ندارد که کل موها یک رنگ زده شده باشند یا رنگارنگ باشند، (که همان مش کردن است).”( کتاب «فتاوی المرأه المسلمه»، (۲/۵۲۰)، شیخ صالح فوزان)
      و الله اعلم

  • سلام
    با داستانی که در مورد حنا گذاشتید کاملا مخالفم
    چون خود رسول الله همیشه از حنا استفاده می کرد و حنا هیچگونه بویی پس از خشک شدن از خود بجای نمی گزارد

  • سلام قشنگ نوشتید لینکتون کردم

    درباره تاتو ابرو هم بنویسید

    و اینکه شما خانومید؟اخه من مرد لینک نمیکنم

  • صالح:

    با سلام
    پیامبر گرامی خودشان همواره به ریش هایشان خضاب می بسته و مو های خود را با حنا رنک میکرده اند.
    پیامبر اکرم مردم مسلمان را به زیبایی و پاک بودن دعوت میکردند(اما نه زینت کردن زن برای مردم دیگر به غیر از همسر خود و یا مرد برای زنانی به غیر از همسر خود)
    توصیه اکید می کنم که سخت (از لحاظ رنگ کردن مو برای همسر خود) نگیرید.
    و من الله توفیق
    با تشکر

یک نظر بگذارید

*

تقویم
مهر ۱۳۹۳
ش ی د س چ پ ج
« شهریور    
 ۱۲۳۴
۵۶۷۸۹۱۰۱۱
۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸
۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵
۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰  
آرشیو ماهیانه